'Ons werk is eigenlijk nooit af'

In ontwikkeling

Ons landgoed is een familieproject dat zich voortdurend ontwikkelt. Eigenlijk is ons werk hier nooit af.

In 2002 koopt onze (schoon)moeder José de Goede, de schuur, het bos, het weiland en later ook de boerderij. Het landgoed blijft vanaf dat moment groeien, zowel in oppervlakte als in activiteit. De ontwikkeling van het landgoed start feitelijk met de komst van de Afrikaanse beeldentuin. Bezoekers vragen om koffie, vlaai en sanitair en een paar jaar later opent José (voorheen veilingmeester en kunsttaxateur) het eetcafé Herberg Bij de Paters.  Ze draagt het in 2017 over aan haar zoon Coenraad en zijn partner Sanne.

Het landgoed biedt naast een fijne plek om te recreëren ook een thuis. Een thuis voor de ouders, kinderen en kleinkinderen. Maar ook een thuis voor de Bonte Bentheimer varkens, de Angus runderen, ganzen…

AFRIKAANSE BEELDENTUIN

Met de intrede van de nieuwe generatie heeft de beeldentuin plaats gemaakt voor een kruidentuin en buitenkeuken. De natuurstenen beelden blijven altijd een plek houden op ons landgoed. Ze hebben namelijk aan de basis gestaan van wie we zijn.

Ze worden al ruim 25 jaar persoonlijk door José ingekocht in Zimbabwe. De kunstenaars ontvangen niet alleen een eerlijke prijs voor hun creatie, wij investeren inmiddels ook al ruim 25 jaar 35% van de opbrengst in ontwikkelingsprojecten in hun thuisland. Van een van de projecten is door Marijn Poels een documentaire gemaakt.

BERNARD MATEMERA FOUNDATION

Onze projecten hebben we ondergebracht in de Bernard Matemera Foundation. Een stichting die met trots de naam draagt van de in 2002 overleden Bernard Matemera, de vader van de Zimbabwaanse kunstenaars.  José: “Ik heb veel met Bernard gesproken over de problematiek rond de vrouwen en kinderen van de overleden kunstenaars. Zodra hun vader of echtgenoot is overleden moeten zij namelijk het kunstenaarsdorp verlaten. Terug naar hun families kunnen ze niet omdat ze nu bij hun schoonfamilie horen.”